Arbeidsconflict door exclusie, uitsluiting, discriminatie

zakelijke-mediation-noord-nederland.jpg
31 May 2022
min. leestijd

We zien de afgelopen tijd vele berichten voorbijkomen over thema's als exclusie versus inclusie; uitsluiting en discriminatie. Ook de recente documentaire “De Blauwe familie” is velen van ons niet ontgaan. Wij merken dat het bij zakelijke mediations en arbeidsmediations ook regelmatig een onderwerp van gesprek is. Je wordt als werknemer ziek wanneer je dit overkomt. We merken ook dat werkgevers dit onderwerp al eerder bespreekbaar maken, of juist in teamverband een preventieve mediation opstarten met de betrokken werknemers. Soms komt het onderwerp aan de orde in een traject van conflictcoaching of teambuilding. In deze blog schrijft Samira el Batioui, onze mediator in Rijswijk, Haaglanden en omgeving over dit onderwerp. Discriminatie, uitsluiting en pesten komt in allerlei vormen voor. Maar de impact lijkt groter te zijn als we er een gezicht bij zien. We horen en zien wat dit met iemand doet, wat voor impact het heeft op iemands leven toen, nu en later en de littekens die het achterlaat. Het raakt het diepste van het menszijn. Het is dan ook hoog tijd dat hier aandacht voor is. Maar wat is het dan toch, wat beweegt de ander om een ander zo diep te raken; pijn te doen; te kwetsen? Is het onbekend maakt onbemind? Is er sprake van opzet? Ziet de ander het als een grap? We weten het niet. We kunnen hier alleen naar gissen. Om erachter te komen wat de beweegredenen zijn, zal hierover met de aanstichter in alle openheid een gesprek moeten worden aangegaan. Je hoopt hiermee antwoorden te krijgen op vragen en ook een oplossing te vinden voor dit gedrag. Zodat er geen nieuwe slachtoffers meer worden gemaakt.

Elke werknemer heeft het recht op een veilige werkomgeving.

Hier valt ook de mentale en geestelijke veiligheid onder. Pestgedrag; uitsluiting horen niet thuis in een samenleving en dus ook niet op de werkvloer. Als werkgever hoor je hierop toe te zien en te anticiperen wanneer dit blijkt. De situatie bagatelliseren hoort hier niet bij. Of opmerkingen van: "hij of zij bedoelde het vast niet zo”; “je moet het niet persoonlijk opvatten want hij of zij doet het ook bij anderen" evenmin. Er wordt een persoonlijke grens van iemand overschreden en daar hoort actie op genomen te worden.

Wat zou je als werkgever kunnen doen in dit soort situaties?

Praten hierover is een eerste stap. Praten met zowel de aanstichter als het slachtoffer om de pijn en hinder die deze laatste ervaart kenbaar te maken. Het voeren van dit soort gesprekken kan moeilijk en lastig zijn. In dat geval is een neutrale derde partij een goede insteek voor een gesprek. Denk hierbij aan een mediator, deze heeft immers de nodige ervaring om lastige gesprekken te voeren als derde partij. Je hoeft niet te wachten tot er daadwerkelijk een arbeidsconflict speelt. Denk ook eens aan preventieve mediation of een traject van conflictcoaching waarin communicatie over behoeftes en gevoelens centraal staat. Mayet Mediators zijn allemaal gespecialiseerd in de Geweldloze Communicatie (Non violent communication).

Interesse of meer willen weten?

Neem dan vrijblijvend contact op of bel ons op 085 - 773 02 12 om de mogelijkheden te bespreken. Samira el Batioui - MfN Registermediator en jurist
mayet-115-min.jpg
Klaar voor een kennismaking?

We staan via telefoon en e-mail klaar om vragen te beantwoorden. Het is natuurlijk ook mogelijk een orientatiegesprek in te plannen!